Kveldens tema er altså “Reiselivets plass i en nordområdesatsing”.
Reiseliv har alltid vært viktig for Finnmark Høyre, og var også satsningsområde ved forrige valg.
Allikevel kommer jeg i dag til å gå litt utenfor tema – men det er også fordi at reiselivet er avhengig av mange av de tingene jeg vil fokusere på – nemlig utdanningsmuligheter, kompetent arbeidskraft og gode kommunikasjonstilbud.
Det er et faktum at ting henger sammen – også i nordområdene.
Jeg er fylkesordførerkandidat for Høyre i Finnmark, det mest spennende fylket pr dags dato. Finnmark er et fylke som har store muligheter foran seg.
Vi ser en rivende utvikling i mange ulike næringer – deriblant reiselivsnæringen. Og den sjansen vi nu har til å forme en god fremtid for Finnmark, den må vi forvalte godt.
Vi har lenge slitt med høy arbeidsledighet, men dersom vi griper tak i den positive utviklingen vi ser kan komme, vil faktisk situasjonen snu seg – og vår utfordring vil bli å få tak i nok arbeidskraft – og kompetent arbeidskraft.
Noe av behovet kan vi selv skaffe, gjennom å tilby våre ungdommer utdanningsmuligheter i de yrkene som vil bli etterspurt her i fremtiden. Men noe arbeidskraft må vi også hente utenfra. Da må vi ha et godt samfunn å by dem, med utviklingsmuligheter og høy trivselsfaktor.
Vi vil være selvberget, og vi vil ha vekst og utvikling i fylket. Vi vil ikke lengere sitte som en råvareleverandør – men vi vil beholde en større andel av verdiskapninga i fylket. Da må vi naturligvis selv gjøre en innsats – og det vet jeg heldigvis også at vi ønsker!
Allikevel er det slik at også staten har et ansvar. Og da tenker jeg ikke på tiltakspakker eller fattigmannsgaver – men de har et ansvar for å bygge ut en infrastruktur som gjør at vi faktisk kan utnytte de mulighetene vi har – og som også nasjonen Norge vil være avhengig av i fremtiden.
Finnmark Høyre skal ta ansvar for fylkesveiene. Selv om vi etter vei-gaven fra staten i fjor har et etterslep på 1 milliard, så skal vi jobbe beinhardt for å få skikk på veiene. Vi har 23 fylkesveier som i dag er karakterisert som trafikkfarlig – og allikevel opplever vi at rammene til samferdsel blir redusert av flertallet på fylkestinget. For Finnmark Høyre er det uaktuelt!
Finnmark Høyre vil også støtte de lokalforeningene som har klare synspunkt angående bompengefinansiering!
Det betyr at Finnmark Høyre vil støtte et nei til bompengefinansiering av veier i Alta kommune. Det betyr også at Finnmark Høyre vil støtte Tana Høyre i et nei til bompengefinansiering av ny Tana Bru, som har nettopp samme døgntrafikk som E6 vest for Alta – og som Arbeiderpartiet og SV nu har vedtatt skal brukerfinansieres.
På E6 er det er altså bare 1700 biler i døgnet som passerer, og 1100 av dem er befolkningen i bygdene utenfor Alta.
Bompengefinansiering av slike veier, uten kollektivtilbud og uten omkjøringsalternativ, ja nesten uten biler! – det er uaktuelt.
Jeg vet at også Høyre sentralt ser denne utfordringen, og de var også tydelig på at E6 vest for Alta skulle finansieres uten bruk av bompenger – og foreslo dette i Høyres alternative NTP.
Derfor er jeg også trygg på at Høyre, og Erna, også i fremtiden vil se behovet for bedre infrastruktur i Finnmark, slik at nasjonen Norge kan fortsette sin olje- og gassutvinning, sin mineralaktivitet, sin fiskerinæring - og også får utnyttet potensialet i reiselivsnæringen i nord.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar