søndag 28. august 2011

Landsdelskommentaren, fredag 26. august

Det er 25. august, og jeg sitter jeg ute i Altafjorden, om bord på Renøy, og skriver ukens Landsdelskommentar.
Direktoratet for naturforvaltning og fylkesmennenes miljøvernavdelinger fra hele landet er for tiden på seminar i Finnmark, og i dag er det befaring med båt rundt Seiland som står på programmet. Som styremedlem i Seiland Nasjonalpark er også jeg med på turen. Og jeg er stolt av landsdelen! Jeg er så stolt at også jeg tar bilder av det vi ser og det vi opplever.
Det er en vakker landsdel og et vakkert fylke vi har å vise frem, og Seiland er en fantastisk øy med en helt spektakulær natur. Også været spiller på lag med oss i dag, slik det har gjort i store deler av sensommeren her i nord. Sola skinner fra en evigblå himmel, og sjøen er nærmest speilblank. Ja, det hele fremstår nærmest som verdens beste reklameplakat!
Når jeg sammenligner denne dagen med mine opplevelser den siste uken, så er det mye som er likt. Jeg har nemlig vært på rundtur i Finnmark, besøkt både Vadsø, Tana, Kirkenes, Honningsvåg og Havøysund. Denne turen har jeg tatt med bil. Også disse stedene er vakre, med hver sin særegne og unike natur. Været har også vært strålende. Men, det har ikke vært like behagelig å kjøre bil. Når jeg tenker på hva vi tilbyr våre innbyggere, vårt næringsliv og våre turister av kjørekomfort og sikkerhet, så blir jeg flau. Vi har all verdens mulighet til å utnytte vår landsdel, vise den frem for hele verden, men da kan vi ikke presentere en slik veistandard som vi gjør i dag. At deler av den faktisk er trafikkfarlig bekymrer meg sterkt.
Vi er mulighetenes landsdel. Vi skal utvikle nye næringer, vi skal satse på reiseliv og vi skal skape vekst og optimisme i landsdelen. Da er det enkelte elementære ting som må være på plass, og det er blant annet gode og trygge veier.
Min anmodning til både lokalpolitikere, fylkespolitikere og sentrale politikere – sett samferdselspolitikk på dagsorden, og prioriter dette nå. Jeg ønsker å vise fram landsdelen vår på en trygg måte. Jeg er stolt av innbyggerne, av naturen, og av det vi har å by på av opplevelser - og vil gjerne være det også i fremtiden. Ingen skal måtte velge vekk landsdelen for at den er trafikkfarlig å bevege seg i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar