søndag 14. august 2011

Kipparifestivalen 2011

I juli var alle politiske parti invitert til debatt under Kipparifestivalen i Børselv. AP, Venstre og Høyre stilte opp. Under kan du lese min innledning:

"Jeg må få starte med å takke for invitasjonen til Kipparifestivalen 2011 og hit til Kainun Isntitutti – Kvensk Institutt, som er et nasjonalt senter for kvensk språk og kultur.
Vi har lang tradisjon i Finnmark for å leve i et multikulturelt samfunn. Det skal vi alle være stolte av. Ifølge de skriftlige kilder har vi også hatt kvensk bosetning her siden 1500-tallet.
Kvener har et eget språk og en egen kultur som er ulik både norsk og finsk, og kvensk språk og kultur er fortsatt levende, både i deler av Finnmark men også i andre deler av Nord-Norge. Kvener er en nasjonal minoritet, så kunnskap om kvensk språk, kultur og historie behøves i hele Norge. Det kan vi sammen sørge for vil være et faktum også i fremtiden.
I dag lar vi kvenene selv styre utviklingen av sitt språk og sin kultur, med støtte fra staten. Det ønsker jeg også skal være tilfelle i fremtiden. At de som sitter med skoen på gis anledning til å utvikle sin egen fremtid – det er for meg riktig vei å gå.
Det anslås at det finnes opp mot 15 000 kvener i Norge, og de fleste kvener har både samiske og norske slektninger. De har også tilpasset seg miljøer som er blitt påvirket av en flerkulturell mangfoldighet. Den typiske moderne kvenen sies å være en norskspråklig nordmann som kjenner sin slektshistorie. Jeg vet at min bestefar var kven, så da kommer vel også jeg inn under kategorien “moderne kven”.

I 2005, når Høyre satt i regjering, ble kvensk anerkjent som eget språk – og opprettelsen av Kainun Instittutta/Kvensk Institutt her i Børselv har vært et viktig bidrag i å ivareta språket. Det ser vi også ut fra formålsparagrafen til instituttet, som sier at det overordnede mål er å synliggjøre og å anerkjenne kvensk språk og kultur, oppnå tospråklighet i kvenske kjerneområder og at kvensk språk og kultur skal bli et aktivum og en ressurs både for enkeltindivider og samfunnet. I så måte kan vi si at instituttet har en gjort en god jobb, men at de også har en stor oppgave foran seg – for vi er jo ikke i mål, og jobben er ikke avsluttet.

For Høyre er det viktig å opprettholde et inkluderende samfunn, og la enkeltindividet utøve sin kultur og sitt språk. At dette skjer i et samspill med det øvrige samfunn er av avgjørende betydning – selv om vi har ulike kulturer skal vi leve sammen i ett land og med ett felles språk. Med den felles forståelsen vil det være enklere å få allmenn aksept for de ulike kulturer, og de ulike språk.
Alle mennesker har og skal ha rett til å velge sin tilhørighet uten innblanding utenfra. Det er dessuten fullt mulig for et menneske å definere seg både som same, kven, nordmann eller annet. Det er opptil personen selv.
Det vil ikke være heldig om vi får en utvikling som oppleves som en konkurranse mellom samer, kvener og nordmenn, hovedutfordringen vil være å få våre ulike folkegrupper til å leve i et samspill – og føle at de har lik innflytelse og like rettigheter.
Temaet Kvensk som ressurs håper jeg kan synliggjøre kveners ønske om å bidra til å synliggjøre det mangfoldet vi faktisk har i fylket vårt, og det på en positiv måte.
Så langt mener jeg dere har gjort en god jobb, og opprettelsen av Kventunet er et viktig bidrag til den videre jobben vi sammen skal gjøre for at også kvener skal få mulighet til å opprettholde og videreutvikle sitt språk og sin kultur. Å kjenne til bakgrunnen sin, både for nåværende og kommende generasjoner, er viktig for identitetsfølelsen.
Jeg er ikke her med en oppskrift til hvordan vi kan få dette til i fremtiden. Jeg vil lytte til innspill fra dere, lytte til hvilke utfordringer dere har og ikke minst lytte til hvilke muligheter dere ser for dere! Ved å lytte til dem det gjelder, vil jeg også ha et bedre utgangspunkt for å ta avgjørelser og kjempe politiske kamper videre.
Jeg ser frem til den videre debatten, og håper jeg vil sitte igjen med mye lærdom og mange tanker om hvordan vi skal videreføre og utvikle det rike og mangfoldige fylke vi har!"
Laila Davidsen, 1. kandidat for Finnmark Høyre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar