fredag 17. juni 2011

Finnmark Høyres forslag i høring Nasjonal Transportplan 2014-2023

Fylkesordførerens innstilling og høyres endringer/tillegg markert i rødt
Finnmark fylkeskommunes innspill til ferdigstillelsen av forslag til Nasjonal transportplan 2014-23:
* Finnmark Fylkeskommune ber regjeringen øke den totale rammen til NTP 2014-2023 med15 milliarder. Nedstemt mot 12 stemmer.
* Finnmark Fylkeskommune ber regjeringen opprette et vedlikeholdsfond på 50 milliarder kroner. Etterslepet av vedlikehold er så stort at store deler av våre vegstrekninger er karakterisert som farlig, og det kan ikke Finnmark Fylkeskommune være bekjent av. Nedstemt mot 10 stemmer.
* Med bakgrunn i trafikktall/ulykkestall og grundig analyse ber Finnmark Fylkeskommune om at det utarbeides egne forpliktende handlingsplaner for rassikring og trafikksikkerhetstiltak. Nedstemt mot 17 stemmer. Fylkesordfører brukt sin dobbeltstemme for å gå i mot.
* Infrastrukturtiltak i fylket er av så stor nasjonal interesse at vegprosjekter i Finnmark ikke skal bompengefinansieres. Nedstemt mot 16 stemmer.
* Man må i større grad tar i bruk offentlig-privat samarbeid (OPS). Nedstemt mot 10 stemmer.
Det er viktig at NTP bidrar til å sikre verdiskapningen gjennom en offensiv utvikling av transportinfrastrukturen i Finnmark med fokus på:
·         Utvikle sterke vekstregioner i Alta/Hammerfest og Kirkenes/Varanger med effektive transporter til resten av landet og Barentsregionen.
·         Styrke samhandlingen mellom vekstregionene og legge til rette for en desentraliserte bosetting.
·         Vektlegge fremtidig regularitet og robusthet i hele transportsystemet.

Riksvegnettet: 
Konkrete tiltak som forventes gjennomført i NTP 2014-23
·         Effektiv ferdigstillelse av E6 Alta vest.
·         Ferdigstille utbedring av E105 Kirkenes-russegrensen.
·         Utbedring og utbygging av rv 94 Skaidi-Hammerfest med oppstart i 2014

·         Byprosjekt i Alta med ny avlastningsveg for E6 (Altapakke)
·         “Byprosjekt i Alta med ny avlastningsveg for E6 (Altapakke)” endres til “Byprosjekt i Alta med oppgradering av E6 – tilrettelegging for den økte trafikkveksten” Nedstemt mot 10 stemmer.
·         Ny innfartsveg til Hammerfest.
·         Iverksette tiltak som sikrer det fremtidige vegsystemet i Kirkenes.
·         Ny Skarvbergtunell på E69 Olderfjord-Nordkapp med rassikringstiltak.
·         Ny Tana bru på E6.
·         Rassikre Skillefjord (fv 883), med utredning av tunnel mellom Skillefjord og Nyvoll Enstemmig vedtatt.
·         Rassikring og utbedring av rv 93 Alta-finskegrensen. Nedstemt mot 10 stemmer.
·         Rv 92 Karasjok- Gievdneguoikka. Nedstemt mot 10 stemmer.
·         Rassikringstiltak på E6 mot fylkesgrensen til Troms. Nedstemt mot 10 stemmer.
·         E75 Varangerbotn-Vardø. Nedstemt mot 10 stemmer.


Utbedringer som forventes å starte opp i NTP 2014-23
·         Rassikring og utbedring av rv 93 Alta-finskegrensen. Prioriteres opp
·         Rv 893 Neiden – Finskegrensen.
·         E6 Alta-Skaidi.
·         Rv 92 Karasjok- Gievdneguoikka. Prioriteres opp.
·         Rassikringstiltak på E6 mot fylkesgrensen til Troms. Prioriteres opp.
·         E75 Varangerbotn-Vardø. Prioriteres opp.

·         Utreding og oppstart av Kystriksveien fra Vardø i øst til Alta i vest, i første omgang med veiforbindelse mellom Vardø og Båtsfjord Likelydene forslag fra FrP ble vedtatt.


Lufthavner
·         De regionale og lokale lufthavnene i fylket må sikres god regularitet. Ferdigstille utredning av nye flyplassalternativer.
·         Gjennomføring av rullebanetiltak for å sikre fremtidig regularitet på Kirkenes lufthavn
·         Utbygging av ny lokal lufthavn i Hammerfest.
Havn og farled
·         Fiskerihavnene i fylket må sikres en fremtidsrettet bruk ved gjennomføring av planlagte tiltak i Berlevåg og Båtsfjord. Liste på fiskerihavnkrav må oppdateres og sikres en effektiv gjennomføring i perioden.
·         Gjennomføring av farledstiltak i Tana og Hammerfest.
·         Det bør innføre kommunale tilskudd til industrihavner. Følgende behov i Finnmark vektlegges:
o   Utbedring av eksisterende havn i Alta for å sikre Alta som logistikknutepunkt og gi muligheter for økende cruisetrafikk
o   Utbygging av petroleumsbasen (Polarbase) i Hammerfest
o   Fremtidig forsyningsbase med industriområde i Kirkenes
o   Større maritime industriområder for petroleumsaktivitet i Hammerfest og Alta
o   Basevirksomhet i Vardø  
Jernbane
·         Det er viktig at fagetatene støtter opp om grensekryssende utredninger, for å vurdere det fremtidige grunnlaget for en jernbane til Kirkenes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar