Finnmark, som vi lenge
har kalt for "Mulighetenes fylke", viser nå for alvor at vi faktisk er det. Nå
ligger mulighetene foran oss på løpende bånd, både innen fiskeri, mineraler,
olje-/gassindustri - og vi trenger mye arbeidskraft fremover også som pedagoger,
helsepersonell og de øvrige "tradisjonelle" yrkene.
Og dette kan vi
lykkes med å få til, til å få tatt ut alt potensiale som ligger foran oss, og
selv sitte igjen med ringvirkningene. Da må vi jobbe sammen, og trekke i samme
retning. Trekke aktiviteten til vårt fylke! Vi må sikre at det er Finnmark som
blir valgt som etablerersted for store selskap, både med avdelinger og
hovedkontor. Vi må synliggjøre Finnmark som et attraktivt sted - lett
tilgjengelig og med stor bolyst.
Vi skal ikke sitte som
råvareleverandører, og miste både industri- og kompetansearbeidsplassene til
byer lenger sør - til byer i andre fylker. Det betyr at vi må legge til rette
for at de klokeste hodene faktisk velger Finnmark. Og vi må sikre at vår egen
ungdom fullfører utdannelsen. De er viktig for oss, de er viktig for den
fremtidige vekst. Vi må gjøre våre regioner spennende, og vi må legge til rette
for felles bo- og arbeidsmarkedsregioner innad i fylket - på tvers av kommunene.
Det betyr god kommunikasjon - både på vei, med båt og med fly.
I dag
bruker vi Tromsø som knutepunkt for flytrafikken. Vi flyr all trafikk fra
fylkets småflyplasser til en lufthavn i et annet fylke - med en allerede sprengt
kapasitet. For å sikre tilgjengelighet og mulighet i eget fylket burde
flytrafikken fra fylkets lufthavner rutes inn mot Alta og Kirkenes - bare da
klarer vi å bygge opp et rutenett også ut av fylket som har god regularitet og
hyppige avganger.
Det var et felles krav fra et samlet fylke, men vi ble
ikke lyttet til av regjeringen. Å lytte til de som vet hvor skoen trykker, og
som har et genuint ønske om videreutvikling, burde vært alfa og omega – spesielt
dersom nordområdesatsingen skulle være mer enn ord.
Å komme seg fra
Finnmark til Oslo bør være mulig med direkteruter også etter kl. 12 om
formiddagen, slik vi opplevde var umulig sist vinter! Det krever et næringsliv
som vurderer hvor de skal etablere seg. Finnmark - eller Troms/Nordland. Eller
for så vidt: Østlandet, Vestlandet eller Sørlandet.
Det gikk tidligere en
hurtigbåt mellom Alta og Hammerfest som også bidro til at passasjergrunnlaget
for direkterutene sørover var godt, og at hele regionen fikk tilgang til
forutsigbare og rimelige flyreiser. Den ble for noen år siden lagt ned av
fylkeskommunen, og båten har vært et stort savn for innbyggerne, for
næringslivet og for utviklingen og bolysten i aksen Alta-Hammerfest. Alta
Kommunes forsøk på å få båten opp å gå igjen har vist seg dårlig mottatt både
hos fylkeskommunen og hos Boreal. Det er etter utallige forsøk ikke mulig å få
et svar på hva det vil koste å få ruten tilbake i høst som et «prosjekt» mens
man venter på at det nye anbudet trår i kraft i 2016. Vest-Finnmark kan ikke
vente så lenge! Dersom Boreal, som hevder de sitter på konsesjon, ikke vil
informere om hva de skal ha for å kjøre ruten får de si fra seg denne
konsesjonen – så kan vi gå ut på det åpne markedet å skaffe denne sårt
tiltrengte forbindelsen mellom de to store byene i regionen. Akkurat nå er saken
fastlåst hos fylkeskommunen, og det bekymrer meg sterkt. Men jeg kommer ikke til
å gi opp, jeg jobber fortsatt for en løsning slik at vi kan få hurtigbåten
tilbake allerede til høsten.
I den fremtidige utviklingen i Finnmark har
Alta mye å bidra med, og vil være en viktig motvekt til både Tromsø og Bodø.
Alta har et stort kompetansemiljø etablert, et godt klima og alt ligger til
rette for at Alta kan bli et solid og viktig trafikknutepunkt for hele regionen
som sikrer god forbindelse både innad og ut av fylket. Og et samlet og tydelig
Finnmark er det viktigste trumfkortet vi har i den videre jobben.
Laila
Davidsen
Ordfører i Alta Kommune
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar