onsdag 10. november 2010

Folkevalgte organ i Finnmark


Jeg opplever stor interesse for tiden omkring spørsmålet: vil jeg legge ned Sametinget? Opplever også at svarene jeg gir kommer noe ulikt på trykk. For å oppklare noe av dette vil jeg med egne ord forklare hva som er mitt standpunkt.

Jeg har tidligere gått til valg på å endre Sametinget i sin nåværende form. Jeg mener fortsatt at debatten hvilke arbeidsoppgaver og forvaltningsoppgaver som skal tilligge Sametinget må tas. Min oppfatning er at stadig større oppgaver blir tillagt Sametinget, og det bygges opp et stort byråkrati som koster mye av skattebetalernes penger. Det samme mener jeg om fylkeskommunen, også her kunne oppgavene med fordel vært overlatt til kommuner og stat.

Dette mener jeg naturligvis ikke fordi jeg er ”imot” verken samer eller andre finnmarkinger, men ene og alene fordi jeg mener at større andel av ressurssene som i dag brukes på byråkrati og møtevirksomhet i et utall ulike organ burde vært brukt på tjenesteproduksjon for innbyggerne.

I tillegg er det viktig for meg at innbyggerne i fylket føler at vi har demokratiske organ, er komfortabel med oppbyggingen av disse, og at alle blir hørt og får innflytelse i like stor grad.

Best mulig utnyttelse av fellesskapets midler – til det beste for alle – er viktig for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar